Muuttuva aika ja muuttuvat jumalakuvat

Sama eilen, tänään ja ikuisesti? Muuttuva aika ja muuttuvat jumalakuvat

Tämä luento on pidetty 12.10 Lahden kaupunginkirjastossa Kirkko muuttuvassa maailmassa -sarjassa.

Outi Lehtipuu

– ”Muuttuuko ihminen ja mihin suuntaan” Georg Ots 1969
– muuttuuko Jumala
– Hepr. 13:8 Jeesus Kristus on sama eilen, tänään ja ikuisesti
– kysymykseen voisi vastata uskonnonfilosofi (onko Jumala ikuinen vai ajan ulkopuolella?), kirkkohistorioitsija (miten eri aikakausina Jumala on ymmärretty), olen itse raamatuntutkija, lähtökohtana siis Raamattu
– kun puhumme Jumalasta, puhumme oikeastaan aina myös ihmisestä – ihmisen tai ihmisten käsityksistä Jumalasta; siksi otsikossakin on jumalakuvat
– miksi ei voi puhua Jumalasta suoraan? >> olemme inhimillisen kielen ja inhimillisen kokemuksen vankeja
– oma teesi: muuttuva aika (kulttuuri, yhteiskunta): väistämättä tuo muutoksia myös jumalakuvaan; vaikka teologisesti voimme lähteä siitä, että Jumala on muuttumaton (sama eilen, tänään ja ikuisesti), meidän ymmärryksemme hänestä ja meidän tapamme puhua hänestä, muuttuvat ajan myötä
o ihminen ei sen fiksumpi nykyään kuin ennenkään: kognitiotiede: ihmisen aivoissa ei ole tapahtunut mitään merkittävää kymmeneen tuhanteen vuoteen – sikäli siis ihminen ei muutu
o yksiötasolla: muutos on mahdollinen ja osin myös väistämätön: jos mietit omaa jumalakuvaasi lapsena, nuorena, aikuisena…
– seuraavassa käyn läpi erilaisia Raamatun kuvia Jumalasta – kuvia, jotka voivat tuntua vierailta, koska ne eivät vastaa ainakaan sitä Jumalaa, josta nykypäivänä kirkoissa saarnataan
Raamatun erilaisia jumalakuvia
1. ihmisenmuotoinen Jumala – metaforia jo Raamatun kirjoittajille!!
a. Jumala käyskentelee paratiisissa 1. Moos. 3:8
i. Kun iltapäivä viileni, he kuulivat Jumalan kävelevän puutarhassa.
b. Jumalan selkä
i. Kain: Kun sinä nyt karkotat minut tältä seudulta, minä joudun pois kasvojesi edestä. 1. Moos. 4:11)
ii. Mooses: Herra sanoi vielä: ”Sinä et voi nähdä minun kasvojani, sillä yksikään ihminen, joka näkee minut, ei jää eloon.” Sitten Herra sanoi: ”Näetkö tämän paikan vieressäni? Asetu tämän kallion luo. Kun minun kirkkauteni kulkee ohi, minä asetan sinut kallionkoloon ja suojaan sinua kämmenelläni, kunnes olen kulkenut ohi. Sitten otan käteni pois ja saat nähdä minut takaapäin, mutta minun kasvojani ei kukaan saa nähdä.” (2. Moos. 33:20 – 23)
iii. Mikä on ihminen, kun pidät häntä noin tärkeänä ja alati valvot häntä?
Aamu aamulta sinä vaadit hänet tilille, joka hetki sinä häntä tutkit.
Etkö voisi hetkeksi kääntää katsettasi pois? Etkö edes siksi aikaa, että saisin rauhassa nielaista sylkeni? (Job 7:17 -19)
c. Jumalan sormi > Jeesus ajaa demoneita
i. Jos minä sitä vastoin ajan pahoja henkiä ihmisistä Jumalan sormella, silloinhan Jumalan valtakunta on jo tullut teidän luoksenne. (Luuk. 11:20)
d. Jumala istuu valtaistuimella: istuu Jumalan oikealla puolella (psalmit, Ilmestyskirja…)
2. Väkivaltainen Jumala
a. Tuhon omaksi vihkiminen; Saul menettää kuninkuuden (1. Sam.!5)
i. Mene siis nyt ja kukista amalekilaiset. Julista heidät ja heidän omaisuutensa Herralle kuuluvaksi uhriksi. Älä sääli heitä vaan tapa kaikki, miehet ja naiset, lapset ja imeväiset, härät ja lampaat, kamelit ja aasit.'” (1. Sam. 15:3)
ii. Sitten Saul löi amalekilaiset koko alueella Havilasta aina Suriin, Egyptin rajoille asti. Hän otti elävänä vangiksi Amalekin kuninkaan Agagin, mutta kaikki muut hän julisti Herralle kuuluvaksi uhriksi ja hakkasi miekalla maahan. Paitsi Agagia Saul ja hänen miehensä säästivät myös parhaat lampaat ja vuohet, härät ja lehmät, vohlat ja karitsat ja kaiken muun arvokkaan omaisuuden. Niitä he eivät halunneet tuhota, mutta kaiken arvottoman ja turhan he hävittivät. (1. Sam. 15:7 – 9)
iii. Silloin Samuelille tuli tämä Herran sana: ”Minä kadun, että te (1. Sam. 15:10 – 11)in Saulista kuninkaan, sillä hän on luopunut minusta eikä ole täyttänyt käskyäni.”
b. Abrahamin uhri: Kantin kritiikki; Jeftan tytär (Tuom. 11:29 – 40)
c. entä muut uhrit? entä Jeesuksen ristinkuolema?
d. ikuinen palo helvetissä?

3. Voiko Jumalan kanssa neuvotella? Voiko Jumala muuttaa mieltään? Vrt. edellä!
a. Jumala katuu luoneensa ihmisen: Kun Herra näki, että ihmisten pahuus lisääntyi maan päällä ja että heidän ajatuksensa ja pyrkimyksensä olivat kauttaaltaan pahat, hän katui, että oli tehnyt ihmisen, ja murehti sitä sydämessään. Ja Herra sanoi: ”Minä pyyhin maan päältä ihmisen, jonka olen luonut, ja ihmisen mukana karjaeläimet, pikkueläimet ja taivaan linnut, sillä minä kadun, että olen ne tehnyt.” (1. Moos. 6:5 – 7)
b. Abraham & Loot: ”Ja Herra sanoi: ”Valitushuuto Sodoman ja Gomorran asukkaiden takia on suuri ja heidän syntinsä on hyvin raskas. Siksi minä aion mennä sinne katsomaan, ovatko he todella tehneet kaiken sen pahan, mistä valitetaan. Minä haluan saada siitä selvän.” Miehet lähtivät kulkemaan Sodomaan päin, mutta Herra jäi vielä puhumaan Abrahamin kanssa. Abraham astui lähemmäksi ja kysyi: ”Aiotko sinä tuhota vanhurskaan yhdessä jumalattoman kanssa? Ehkä kaupungissa on 50 hurskasta. Tuhoaisitko sen silloinkin? Etkö armahtaisi tuota paikkaa niiden 50 oikeamielisen vuoksi, jotka siellä asuvat? On mahdotonta, että surmaisit syyttömät yhdessä syyllisten kanssa ja että syyttömien kävisi samoin kuin syyllisten. Ethän voi tehdä niin! Eikö koko maailman tuomari tuomitsisi oikein?” Herra sanoi: ”Jos löydän Sodomasta 50 hurskasta, niin heidän tähtensä minä säästän koko kaupungin.” Abraham vastasi: ”Minä olen rohjennut puhua sinulle, Herra, vaikka olenkin vain tomua ja tuhkaa. Entä jos niistä 50 puuttuu viisi? Hävittäisitkö viiden vuoksi koko kaupungin?” Herra vastasi: ”En hävitä, jos löydän sieltä 45.” Abraham kysyi vielä: ”Entä jos siellä on 40?” Herra sanoi: ”Niiden 40 takia minä säästän sen.” Abraham sanoi: ”Älä suutu, Herra, vaikka puhunkin vielä. Entä jos siellä on 30?” Herra vastasi: ”En hävitä sitä, jos löydän sieltä 30.” Mutta Abraham sanoi: ”Saanko vielä puhua sinulle, Herra? Entä jos sieltä löytyy vain 20?” Herra sanoi: ”Niiden 20 takia jätän sen hävittämättä.” Mutta Abraham sanoi: ”Älä suutu, Herra, vaikka puhun vielä tämän kerran. Entä jos sieltä löytyy 10?” Herra sanoi: ”Niiden 10 takia jätän sen hävittämättä.” Tämän sanottuaan Herra lähti pois, ja Abraham palasi kotiinsa. (1. Moos. 18:20 – 33)
c. Jeesuksen mielenmuutos: syyro-foinikialainen nainen

4. Jeesuksen jumalakuva
a. Jeesus puhuu Jumalasta kuvin ja vertauksin: monia metaforia, jotka osin jännitteisiäkin
b. Jumala isänä: tuhlaajapoika, viinitarhan vuokraajat, jossa isä on myös isäntä > isä vaatii kunnioitusta, ehdoton isänvalta >> jumalakuvan muutos!!
c. Jumala isäntänä – poissaolovana isäntänä, isäntänä joka vaatii orjiltaan: ”Jos teillä on palvelija kyntötöissä tai paimenessa, niin ettehän te hänen kotiin palatessaan sano: ’Käy pöytään, saat heti ruokaa.’ Ei, te sanotte: ’Laita minulle syötävää, vyötä vaatteesi ja palvele minua sen aikaa kun syön ja juon. Sitten saat sinä syödä ja juoda.’ Ei palvelija siitä saa kiitosta, että hän tekee, mitä hänen tulee tehdä. Niinpä tekin, kun olette tehneet kaiken, mitä teidän tulee tehdä, sanokaa: ’Me olemme arvottomia palvelijoita. Olemme tehneet vain sen, minkä olimme velvolliset tekemään.'” (Luuk. 17:7 – 10)
5. Mitä on olla Jumalan lapsi – mitä on olla Jumalan aikuinen lapsi – saako Jumalasta itsenäistyä?
a. Jumalakuvan kehitys antropomorfismista kaukaisemmaksi hahmoksi; välittäjät kuten Jumalan viisaus, enkelit (vrt. kolme miestä Abrahamin luona), Jeesus
b. Jeesus Jumalan kuvana – Raamatussa vasta idullaan, Johanneksen ”minä olen” –lausumat
c. ihminen jumalankuvana – vrt. viimeinen tuomio, jossa ”kuningas” (Jumala tai Ihmisen Poika Jumalan kuvana) kertoo, kuinka ”minun oli nälkä ja jano” eli Jumalan kuva lähimmäisessä, ”niissä vähäisissä”

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *